Zdrowy obiad

with Brak komentarzy

Zdrowy obiad to taki, który zawiera wszystkie ważne witaminy, mikroelementy, węglowodany, białka oraz tłuszcze. Jak jednak zadbać o prawidłowo skomponowany obiad teraz? Jest sezon na tłuste, gorące posiłki. Do tego dni są najkrótsze w ciągu roku, więc na gotowanie przeznaczamy bardzo mało czasu.

Jednak, nawet teraz, można w krótkim czasie przygotować fantastyczny, zdrowy obiad. Połowę talerza idealnego obiadu powinny zajmować warzywa., jedną czwartą – węglowodany, czyli kasza, ryż, makaron lub ziemniaki, a pozostała część produkty białkowe, takie jak czerwone lub białe mięso, ryby, jaja lub rośliny strączkowe. Do tego na talerzu powinno znaleźć się jak najwięcej kolorów. Można to bardzo łatwo osiągnąć w dwojaki sposób: albo zmodyfikować składniki albo sposób przyrządzania.

Zamiana składników to rzecz bardzo prosta. Zamiast codziennej porcji ziemniaków zacznij przyrządzać kasze lub makarony. Aby nie było monotonnie wybieraj kolorowy makaron (szpinakowy, pomidorowy lub razowy). Do gotowanej kaszy wrzuć jeden suszony grzyb lub ząbek czosnku. Zamiast wieprzowiny wybieraj kurczaka (nie koniecznie tylko filety – równie dobrze mogą być udka lub skrzydełka), rybę, sadzone jajko lub produkty sojowe. Nie zapominaj jednak, że połowę porcji powinny zajmować warzywa. Stawiaj głównie na kolorowe surówki, kiszonki lub gotowane warzywa.

A jak zmienić sposób przygotowania? – to prostsze niż Ci się wydaje. Zamiast piec wieprzowinę w tłuszczu w brytfannie lub w głębokim oleju smażyć kotlety – wybierz wok lub parowar. Możesz też zainwestować w teflonową patelnię grillową. Takie rozwiązania pozwalają zachować bardziej intensywne kolory dań, przyrządzać dania szybciej i zachować więcej wartości odżywczych.

Na przykład: wykorzystując parowar przygotujesz jednocześnie cały obiad w wersji bardo zdrowej. Do jednej komory wkładasz rybę, do drugiej marchewkę i groszek (brokuła, kalafior, szpinak…), a do trzeciej kaszę. W czasie kiedy wszystko będzie się gotowało przygotuj surówkę z kapusty kiszonej lub pokrój paprykę lub zetrzyj marchewkę… Bez większego wysiłku masz przygotowany zdrowy, smaczny i kolorowy posiłek. Smażenie w woku trwa krócej, ale wymaga więcej przygotowań. Najpierw należy wszystkie składniki pokroić, potem wrzucać po kolei (wg długości smażenia) do mocno rozgrzanego naczynia. Jedyna niedogodność polega na tym, że trzeba te produkty energicznie podrzucać przez cały okres smażenia. Jednak pocieszający jest fakt, że smażenie całego dania trwa kilka minut.

Po co to wszystko? Przede wszystkim po to, żeby było zdrowiej i smaczniej. Poza tym – dzięki dużej ilości błonnika zawartej w warzywach i kaszach, jest większa szansa na karnawałową sukienkę w mniejszym rozmiarze. Dodatkowo, jeśli będziesz pamiętała o dziennej, piętnastominutowej dawce ćwiczeń – nie grozi Ci zimowa depresja, wypadanie włosów czy połamane paznokcie, a wiosnę przywitasz w świetnym nastroju.

Follow Magdalena:

Będzie mi bardzo miło, jeśli wyrazisz swoje zdanie na ten temat w komentarzu poniżej.